Importresa Tyskland

 

Efter provkörningen var det dags att inleda prutningsförfarandet. Det är inte alls lika självklart att man kan pruta i Tyskland som det är i Sverige. Jag fick i alla fall ner priset från €8.990 till €8.500, i aktuell valutakurs vid tillfället drygt SEK 4.500:-
Med aktuell kurs vid tillfället kostade bilen €8.500 = SEK 79.000:-

Tyskarna besiktar sina bilar varannat år. Besiktningen är uppdelad i två delar: Huvudundersökning (Hauptuntersuchung, HU) och Avgasundersökning (Abgasuntersuchung, AU). Normalt sett gör man HU och AU samtidigt men av olika orsaker kan datumen vara olika. Ett exempel på detta kan vara om bilen klarar sin HU men inte sin AU. Sedan inkommer man för ombesiktning AU vid ett senare datum, så räknas det två år från det datumet för AU och det första datumet för HU.

Denna bilen var i slutet av sin besiktningsperiod. Det stod i artikeln att bilen skulle levereras nybesiktigad. Eftersom bilen inte skulle rulla mer i Tyskland kan man tänka att detta inte ska spela någon roll, men det gör det. Den godkända perioden löpte nämligen ut under de kommande exportskyltarnas giltighetstid, vilket i sin tur betyder att bilen måste vara godkänd i tysk besiktning för att kunna lösa dessa skyltar.

I Tyskland kan man besiktiga bilen hos olika företag. Alla dessa ska vara godkända av TÜV (Technische Überwachungsverein). Man brukar i folkmun kalla besiktningen för TÜV, men det är alltså paraplyorganisationen som heter så (TÜV märker diverse prylar på marknaden, även sånt som inte har med trafik att göra, t.exd. leksaker och elapparater). Krenz har avtal med en besiktningsman som vid behov kommer till Krenz egen verkstad och utför besiktning på plats (det finns godkänd utrustning i verkstaden). När prutningen var avklarad lyfte säljaren luren och ringde till besiktningsmannen som snabbt var på plats.

 

Prüfung, tysk besiktning
Bilen besiktigas på plats hos bilfirman.



Bilen går igenom utan några som helst anmärkningar. Blinkersen blinkar dock vitt och inte orange (färgen på glödlamporna är avnött). Jag frågar besiktningsmannen om detta och får till svar att om bilen blinkar så är det godkänt. Jag vet att man inte resonerar så i Sverige, så jag bytte till nya fräscha glödlampor innan det var dags för svensk registreringsbesiktning ett par dagar senare.

 

<Tillbaka.....| HEM | .....Nästa>