Importresa Tyskland

 

Med intyg om godkänd besiktning följer säljaren med och hjälper oss med proceduren för att lösa exportskyltar. Detta gör man på Zulassungsstelle. Denna procedur var spännande och omständig. Om man har i åtanke att detta är "moderna Tyskland" vågar man inte sig på att föreställa sig hur det måste varit i Östtyskland en gång i tiden. Olika luckor, olika köer, fram och tillbaka med lappar och kvitton och formulär. Ungefär så här går det till:

Vi börjar med att gå in i skyltfabriken. Här ställer vi oss i kö för att betala självaste skyltarna. Medan vi står i denna kö kilar säljaren iväg en kort stund. Han springer ut, över gatan, in i en annan byggnad (självaste Zulassungsstelle) och hämtar en nummerlapp, innan han kommer tillbaka till oss i skyltfabriken.

 

Skyltfabriken
Här betalar vi skyltarna och får ett kvitto på erlagd avgift.


När vi har kvittot i handen går vi över vägen till Zulassungsstelle. Eftersom vi redan har nummerlapp blir väntan inte så lång. Vårt nummer kommer upp och vi får gå fram till en kvinna vid ett skrivbord. Hon är säkert inte äldre än 25, men hennes supertyskbyråkratiska uppsyn gör att det känns som en tant som sitter vid bordet. Hon vill se kvittot från andra sidan gatan och vi lämnar över Briefet (registreringsbeviset). Direkt surnar hon till och säger med barsk ton att det minsann inte kan bli några skyltar eftersom besiktningsperioden är på väg att löpa ut. Säljaren säger till henne att slappna av och lämnar fram det färska besiktningsprotokollet. "Det är ju Krenz, vad tror du om oss" säger han till henne. "Naja" säger hon och halvryter med sin barska ton att vi måste betala trafikförsäkring Haftpflicht och att vi ska komma tillbaka med kvitto. vi vänder oss om och ställer oss i kö till en liten kur med en liten lucka som finns mitt i lokalen. När det blir vår tur får vi lämna fram alla papper och kvitton än en gång. Vi betalar försäkringen, jag har för mig att den kostade € 33,80. Eller så var det knappt €100. (skyltarna kostade ett av beloppen och försäkringen det andra). Vi får försäkringsbevis och ett nytt kvitto. Tillbaka till "tanten" vid skrivbordet. Hon fick tillbaka alla papper och de nya försäkringsbevisen och kvittot. Nu tilldelade hon bilen ett exportskyltsnummer: PB-312 T. Hon fick mitt pass och skrev ner min svenska adress, passnummer osv. Detta fördes in i ett register och Briefet stämplades med att fordonet är avregistrerat för utförsel ur landet, och att bilen tilldelats skyltar med nummer PB-312 T. Giltighetstid till den 5 maj 2005. Vi var nu klara med denna delen av processen. Jag tänkte fråga om jag fick ta ett foto där inne, men jag vågade inte fråga den barska damen i kassan.

Vi går nu tillbaka över gatan till skyltfabriken igen. Klockan är strax över 12 och ytterdörren till Zulassungsstelle är låst. Inga nya i kö idag (vi hann!).Återigen ställer vi oss i kö, denna gång har vi med oss alla nya papper från tvärs-över-gatan. Vi får visa upp att allt är i ordning och även visa upp kvittot att vi betalt skyltarna för samma dam som gett oss det en liten stund innan.

Skyltarna är klara. Vi får dem i handen (utan det runda kontrollmärket). Det är nu dags att gå till den sista anhalten med kontroll. Precis granne med skyltfabriken fanns en lokal med en lucka längst fram, i övrigt var det bara köande som skedde här.

Exportskylt
Våran fina exportskylt. Exportskyltens registrering är uppbyggd enligt följande:
1. Ortsförkortning, i detta fall PB
2. Plats för kontrollmärke. En exportskylt har bara ett kontrollmärke och detta ska
vara rött. Det är märkt med Paderborns vapen och texten "KREIS PADERBORN".
3. Siffror, 1-3 stycken. I detta fall tre: 312.
4. En bokstav, här ett T.
5. Slutdatum för försäkringens giltighet: 09.05.05 = 9 maj 2005.

När vi stått i kö ett tag i denna lokal blir det vår tur. Nu står bilen precis bakom byggnaden som vi befinner oss i. Här lämnar vi över skyltar och Briefet. Vi går nu ut till bilen och "mannen i luckan" kontrollerar att det är rätt skyltar, att rätt regnummer står i Briefet och att Briefets chassinummer stämmer med bilens chassinummer. Normalt sett ska han även se att vi sätter skyltarna på rätt bil, men för första gången i hela den här proceduren var någon lite flexibel och han gav oss skyltarna i handen efter att ha satt på kontrollmärke på dem. Denna flexibilitet bjöd han på eftersom Krenz ofta var där och han visste att de var seriösa.

Kontroll
Kontroll av chassinummer innan skyltarna förses med kontrollmärke. Personen på bilden "Mannen-i-luckan"
har godkänt att vara med på bild på sidan.

Slaglängden i låset på bakluckan behövde justeras och detta skulle göras på Krenz. Säljaren släppte av oss så vi kunde äta lunch medan han körde bort med bilen till verkstaden för att få detta justerat och samtidigt monterades de nya skyltarna på bilen. Fram till nu kördes bilen på handlarskyltar.

 

<Tillbaka.....| HEM | .....Nästa>