Importresa Tyskland
Efter inspektion av bilen inne i lokalen (bl.a. kompressionstest av motorn) var det dags att provköra bilen. Klockan är nu 09.27.
I Tyskland hör inte skyltarna till bilen som här i Sverige, utan är ägarbundna. När en tysk säljer sin bil skaffar den nya ägaren nya skyltar till bilen. Om man bor i samma ort, med samma förkortning på nummerskyltarna, kan det hända att man får samma nummer på bilen som den gamla ägaren haft, men detta är inte alls säkert. I Paderborn står det PB längst fram på nummerskyltarna. Vidare exempel: B=Berlin, M=München, F=Frankfurt am Main, HH=Hamburg (Hansestadt Hamburg) och HRO=Rostock (Hansestadt Rostock).
Bilar hos en återförsäljare är således uppställda utan nummerskyltar. När man ska provköra sätter man på en "handlarskylt" (Händlerkennzeichen) på bilen. Det är den tyska motsvarigheten till våra svenska gröna skyltar, men med skillnaden att man i Tyskland provkör med enbart handlarskyltar. En fram på bilen och en bak på bilen. En handlarskylt är en vit skylt med röda tecken. Den inleds med ortens förkortning följt av ett kontrollmärke, i sin tur följt av ett registreringsnummer med enbart siffror. Detta börjar alltid med 06 (om det inte börjar med 06 är det inte en handlarskylt utan förmodligen ett entusiastfordon. Då börjar skylten med 07).
Bilen bakifrån med handlarskyltar. PB=Paderborn, 06=Handlarskylt, 034=registrering.
Samma som ovan fast framifrån.